?

Verzoeken en vragen aan Vroomans

Van Trigt is vervangen door Vroomans; ‘Van Trigt tot ne­gen’ heet nu gewoon en saai ‘De ochtend van 4’. Maar de bagger is gebleven.

Het is natuurlijk niet nodig om hier zoveel tijd en aandacht aan te besteden. Maar aan de andere kant: het gebeuren is werkelijk te gek voor woorden.
Een goed en gewaardeerd pro­gramma met een fijne presen­tator werd de nek omgedraaid; de mening van het publiek, de luisteraars, compleet genegeerd. Daarvoor in de plaats kregen we een onzinnige mix van matige muziek en versleten nieuwtjes. Nadat de incapabele sport­juf is afgeknapt, komt er een nieuwsmens (“… geen kenner…”) als presentatrice. Met nep­onderzoekjes en idiote redenaties wordt de ingeslagen weg verdedigd en verder geven de makers niet thuis.
De finale oplossing is simpel:
1. Verhuis ‘De ochtend op 4’ naar Radio 1 om daar publiek te winnen voor klas­sieke muziek. Verwijs regelmatig naar Radio 4 voor meer van dit moois.
2. Laat op de klassieke zender tussen 07:00 en 09:00 weer klassieke muziek draaien door een bekwame presentator.

De uitzendingen

Twee ochtenden heb ik het programma (deels) beluisterd; op maandag 2 en dinsdag 3 augustus 2010. Vanwege het grote ongenoegen heb ik ze daarna nog eens goed en compleet aangehoord via de website.

  • De uitzendingen starten nog steeds met Van-Trigt-flauwe kwinkslagen. Maar ik wil best toegeven dat Vroomans’ stem de pijn enigszins verzacht. Van Van Trigt kreeg is sowieso de rillingen. Vroomans gaat volgen.
    Voorbeeld: op dinsdag grapt Vroomans dat ze moe wordt van slaaptherapie. God, wat word ìk moe van zo’n grap. Daar hebben ze minstens tien vermoei­en­de vroege minuten over vergaderd op de redactie. Ik zie het voor me: “Jongens, over een paar minuten moeten we erin. Heeft iemand nog iets lolligs?”
    Is het niet een tikkie ‘pot verwijt ketel’ om over zeilmeisje Laura te grappen dat het haar om het geld gaat? Wat anders dan geld kan Vroomans drijven tot het dagelijks twee uur vervuilen van de ether onder het mom van liefde voor klassieke muziek?

Verzoek 1 aan mvr. Vroomans om te stoppen met deze flauwekulletjes. Dat moet makkelijk kunnen. Want welke liefhebber van klassiek dan ook, van de ingewijde elitair tot dat klassieke-muziek-bange meisje (zie het interview hier­on­der) tot klassiekhater, helemaal niemand heeft iets aan dit soort humor. Draai muziek en laat grapjes maken over aan vaklui in hun eigen programma’s.

  • Nog altijd op ieder kwartier minutenlang dom, leeg en irritant geleuter.
    Alsof ik nog niet wist dat half Pakistan onder water staat en dat dat heel erg is.
    En wat moet ik in vredesnaam met het Dutch Culture Centre in Sjang Hai? Mevrouw Vroomans: het was me wel degelijk geheel ontgaan (excuus dat ik u hierin teleur moet stellen, dat ik Dutch Culture in Sjang Hai niet volg) en ik was niet van plan om er volgende week langs te gaan. Van mij mag het gebouw vandaag gewoon omvallen maar dat hoeft niet per se.
    De stakende meubelmakers zijn blijkbaar wezenloos-wereldschokkend want die komen op maandag, de journaals inbegrepen, vijf keer voorbij. Maar toege­geven: Vroomans blijkt in staat te zijn om in een moordend tempo en nagenoeg foutloos het halve nieuws na te kunnen papagaaien. Voorwaar een gave.

Verzoek 2: niet kletsen maar muzieken. Tenzij mevrouw Bea door verslikking overlijdt. Dan wil ik dat als eerste op klassiek Radio 4 horen. Stop in dat geval direct de violisten!

  • En die heftig nutteloze aan- of afkondigingen van de muziek.
    “Strauss toerde door de VS en dirigeerde een monsterconcert waar meer dan duizend muzikanten aan deelnamen.” Met terugwerkende kracht de felicitaties aan heer Strauss maar eigenlijk interesseert me het geen ene reet.

Verzoek 3: ‘Klap toe de bek’ (zeggen Zuidafrikanen) als er niks zinnigs te melden valt.

  • De muziekkeus vond ik bedroevend. Volgens mij was het een dieptepunt sinds het vertrek van Haffmans; erger, slechter, beroerder dan ooit onder Van Trigt (God hebbe haar mediazieltje).
    Omdat het ‘Amerikaweek’ is, krijg ik Scott Joplin, West Side Story, een Schind­ler’s list-liedje, Cole Porter en vijf keer Gershwin voor de kiezen. Bach en Mozart worden het programma binnengesmokkeld met de smoes dat de uitvoerenden (!) ooit in de VS op vakantie (!) waren. Doe mij in plaats van ‘Kiss me Kate’ misschien Reich, Riley of Glass of authentiek Indiaanse klaag­zangen. Ik weet werkelijk niet of die het klassiek aanhoren waard zijn.
    Op maandag 2 augustus duurt het meer dan tien minuten voordat er iets klassieks te horen is. Daarna moeten we aan zes minuten Pechtold geloven.
    Dinsdag denk ik dat ik naar een opname van een mislukt pianopingelnichtje luister dat het Amerikaanse volkslied verkracht. Zegt Vroomans: “Ja, hoe Amerikaans wil je het hebben? Sergei Rachmaninov. […] En hij maakte deze pianoversie van Stars span of banner. U hoorde Vladimir Asjkenazi.” Is dat even schrikken. Blijft mijn gevoel dat ik zojuist op een horkerig stukje nationalisme ben getrakteerd.

Verzoek 4: Laat u in de muziekkeuze assisteren door mensen met smaak, Haffmans bijvoorbeeld.
Fantaseer, stelt u zich voor, beeldt u eens in dat u een vrijkaartje krijgt voor het Concertgebouw, voor een twee uur durend feest van klassieke muziek. In die prachtige zaal, met het orgel en de kroonluchters … Ogen dicht, koptelefoon op, concentratie, en speel nu De Ochtend op 4 van 3 augustus af, via Uitzending gemist. Hebt u misschien een kotszakje nodig?

 

Niet dat ik iets anders verwacht had van deze wisseling van de wacht. Vroomans had er blijkbaar geen enkele moeite mee om zich tijdens eerdere invalbeurten te schikken in de opzet van het programma. Blijkens het interview dat Jurgen van den Berg met haar had op 29-07-2010 in ‘Lunch’ op Radio 1 staat ze er zelfs helemaal achter.
Op 14 juli 2009 schreef ik in mijn blog TROS Kamerbreed I “Vooral mevrouw Vroomans steekt volgens mij uit boven het peil van de gemiddelde journalist.”. Die woorden neem ik hier terug. Haar uitspraken in het interview vormen een aaneen­schakeling van drogredeneringen, foute aannames en egocentrismen. Jurgen van den Berg stelt af en toe een quasi kritische vraag maar gaat uitein­de­lijk mee in alle onzin. Ach ja, het is voor hem ook maar een itempje en Vroo­mans is een verre collega. Dan moet je vooral niet al te vervelend doen.
Het is eigenlijk bizar. Van Trigt kreeg van Rijssemus (mediadirecteur KRO) en Straat (zendercoördinator van 4) als vooraankondiging (vrij weergegeven): “We zijn heel blij met haar komst. Ze is een all round vakvrouw, is een warme persoon­lijkheid en heeft grote affiniteit met klassieke muziek.”. Het waren bijna letterlijk de loftuitingen waarmee Vroomans werd verwelkomd. En net als Vroo­mans mocht Van Trigt zich na een week of wat manifesteren in een radio-inter­view. Van Trigt zei (vrij weergegeven): “Van dat elitaire gemopper trek ik me natuurlijk niks aan. We proberen nieuwe luisteraars, een nieuw publiek te lokken. Ik ben gewoon gezellig en lekker bezig. Een paar ondergeschikte puntjes, mijn namenkennis en wat rubriekjes, gaan we nog wat bijschaven.” L’histoire se répète.

Het interview

[…]
Jurgen van den Berg: Eerst moest het populaire programma ‘Viertakt vroeg’ plaatsmaken voor Annet van Trigt. Die kreeg veel kritiek en is intussen ook alweer van de zender vertrokken. Had overigens niks met die kritiek te maken, werd gezegd.
Vraag 1 aan mevrouw Vroomans: U zit nu op die stoel. Kunt u uitleggen waarom een populair programma (JvdB zegt het) weg moest. Is dat misschien ‘beleid’ bij de publieke omroep? Zie het lijstje van die ook zo vervelende Nemo Nierman in zijn bijdrage van vrijdag 6 augustus 2010 15:36 op de KRO-site.
Vraag 2: Is dat niet een leugentje over het vertrek van Van Trigt? Ze reageerde behoorlijk pissig op alle kritiek. U kunt het weten.

[…]
We horen de eerste aankondiging van Vroomans “… maar dezelfde klassieke muziek en nieuws uit de buitenwereld. Fijn dat u bij ons bent”.
[…]
Vroomans voelt geen enkele druk als opvolger en het bevalt goed, daar in die breekbare sfeer van de vroege ochtend.
[…]
JvdB: “[…] en je hebt de mogelijkheid iets nieuws te vertellen. […] Jullie doen ook nieuws in dat programma. Je praat mensen ook echt bij op dat moment.
Vraag 3: Welk nieuw nieuws moet dat dan zijn? Want ik hoor nooit helemaal niks nieuws van u; alleen een herkauwen van de journaals op 4 en op 1.
Margriet Vroomans: Dat is ook de bedoeling. We hopen ook dat dat hoe langer hoe meer de sfeer kan gaan worden van dit programma. Het programma is een programma mèt klassieke muziek maar niet òver klassieke muziek. Wat wij graag willen is aansluiten bij de ochtendsfeer van veel mensen. […] Willen dan ook graag bijgepraat worden uit de krant, met het eerste nieuws en houden er ook van om naar mooie klassieke muziek te luisteren.
Vraag 4: Gaat het dan nog erger worden met dat achterlijke geklets?
Vraag 5: Hoe komt u erbij dat ik op 4 bijgepraat wil worden over wat ik zojuist in de krant las?

[…]
JvdB: Hoe was jouw klassieke kennis?
MV: Ik ben een liefhebber, ik ben geen kenner. […] Ik denk dat ik wat dat betreft misschien ook heel goed aansluit bij heel veel luisteraars of ook potentiële luiste­raars. Er zijn veel mensen die wel van klassieke muziek houden, die sfeer ook prettig vinden, de muziek gewoon mooi vinden maar zichzelf niet als een deskun­dige zien, als een ingewijde zien. En dat hópen wij ook, dat wij ook mensen kunnen trekken die niet horen alleen maar tot die club van ingewijden, die precies weten welke componist, wie waar wat schreef maar het ook gewoon mooi vinden om naar te luisteren. Want dat mag toch ook hè, met klassieke muziek, dat je het gewoon mooi vindt om naar te luisteren zonder dat je misschien alle ins en outs kent.
Vraag 6: Ik ben geen ingewijde, ik ken niet alle ins en outs, maar waar haalt u het onfatsoen vandaan om mijn klassieke ochtend te verprutsen met kletsver­halen? Laat me toch gewoon mooi van gewoon gewoon mooie gewoon klassieke muziek genieten, toch. Dat mag toch hè, gewoon.
[…]
MV: En dan is het heel erg fijn als iemand je daar een beetje over kan bijpraten maar dat hoeft niet per se dan ook een cursus klassieke muziek te zijn.
Vraag 7: Luister een uitzending terug en stel uzelf de kritische vraag wat die aankondigingen bijdragen aan een beter begrip van klassieke muziek. Al die sterfdata, verhuizingen, filmverwijzingen … Het helpt me geen zier maar daar is het programma, u zegt het zelf, ook niet voor bedoeld. Dat klassiek-bange meisje (zie verder) zal hoogstens denken dat presentatoren van klassieke programma’s net zo stom lullen als de eerste de beste DJ.
JvdB: […] Daar spitste de kritiek zich toen ook op toe toen Annet van Trigt daar zat. Want op voorhand vonden de luisteraars dat al onmogelijk dat die daar ging zitten. Dat zegt ook wel iets over die luisteraars natuurlijk. Dat is dan toch wel een soort select groepje, een beetje … high brow misschien.
Vraag 8: Wat vindt u ervan dat 3.000 reaguurders binnen een jaar hun gelijk kregen? Het gelijk dat het sportmeisje Trigt niet is staat was om de klassieke muziekwereld te bezeilen. Wat staat u te wachten?
MV: Noem het hoe je het noemen wilt. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die gehecht zijn aan een programma het jammer vinden als zo’n programma opgeheven wordt, of verplaatst wordt of zelfs verandert. Dat is logisch. Iets waar je van houdt en wat dan gaat veranderen, dat vindt niemand leuk. Aan de andere kant vinden wij het ook wel prettig om nieuwe luisteraars te trekken. Het is misschien een grappig voorbeeld: ik sprak laatst een meisje die zei van: ‘Ik hou wel van klassieke muziek maar ik durf er niet zo goed naar te luisteren want ik weet er maar zo weinig van.’ En dan denk ik: Dat zijn nou graag de mensen die wij er heel graag bij zouden willen betrekken. Want waarvoor zou je er niet naar durven luisteren omdat je er te weinig vanaf weet. Dan mis je toch een heleboel.
Vraag 9: Kunt u mij uitleggen hoe u potentiële klassiek-lief­hebbers gaat trekken door een flink deel van de tijd te verdoen aan popie-jopie muziek?
Vraag 10: Wat is er trouwens mis met dat geciteerde kind? Dat ze zich alleen aan iets over durft te geven als ze er verstand van heeft. Heeft ze verstand van vliegen en vliegtuigen … of gaat ze niet op vliegvakantie? Heeft ze verstand van ademha­len? Wat een zielig kletsverhaal.

MV is er eerlijk over dat ze geen deskundige is en JvdB vindt dat verstandig en prijzenswaardig. Als hij opmerkt dat het bij klassiek gevoelig ligt: het derde deel uit … in a groot …
MV: Zie je. Jij hoort ook bij die mensen die bijna niet durven te luisteren omdat ze er niks van afweten.
JvdB: Dat is inderdaad zo.
MV: Dat is jammer en het zou fijn zijn als we dat zouden kunnen doorbreken.
Volgt de anekdote dat er vroeger bij uitvoering best herrie gemaakt werd in tegenstelling tot de gewijde sfeer die nu in de concertzaal hangt. MV vindt dat maar raar.
Vraag 11: Wat is dit nou weer voor malligheid. Zou u willen dat er tijdens het Stabat Mater van weet-ik-veel-wie gevreten en gescheten werd, gelachen en geboerd?
MV: Dat hoeft helemaal niet. Klassieke muziek is ook heel gewoon hele mooie muziek waar je heel gewoon mooi van mag genieten.
De kwestie van de uitspraak van namen komt nog even aan de orde. Ze doet er haar best op en krijgt hulp.
JvdB: En dat nieuwselement, hoe ziet dat eruit?
MV: Nou, dat kan van alles zijn. We hebben het bijvoorbeeld vanmorgen gehad met iemand van de politievakbond over de moeite die politie nog heeft om allerlei evenementen te beveiligen. De klacht daarover van de politievakbond. We hebben dat een beetje toegespitst ook, althans, dat is ook aan de orde geweest, dat dat soort dingen ook speelt bijvoorbeeld ook bij de beveiliging van de grachten­concerten, de klassieke concerten. Dus op die manier volgen wij het nieuws of laten we mensen uit het nieuws aan het woord. Ook weer ervan uitgaande dat onze luisteraars, ook Radio 4-luisteraars, wel graag een beetje op de hoogte willen blijven van wat ik daarnet in die aankondiging ‘de buitenwereld’ noemde. Het is geen cocon hè, waarin je in zit als je van klassieke muziek houdt.
Vraag 12: Waar haalt u het lef vandaan om mij, om liefhebbers van gewoon gewone klassieke muziek, van gewone mensen die gewoon geen gelul in hun muziekprogramma willen, ervan te betichten dat die in een cocon zouden leven? Als er hier iemand elitair doet, die blijkbaar neerkijkt op gewone klassiek-lief­hebbers, die voor gewone mensen denkt te moeten bepalen wat goed voor ze is, dan bent u het wel!
[…]
De muziekkeuze …
MV: Volgende week hebben we bijvoorbeeld Amerika, als themaweek. We hebben deze week in de zomer steeds een themaweek. Volgende week Amerika en ik hoop dan toch zo dat we lekker Gershwin kunnen draaien.
Vraag 13: Gershwin, dat heben we geweten. Kunt u nou echt niks meer te beden­ken dan Gershwin en Bernstein? Iets gezelligs van Mickey Mouse of Goofy? Maar ja, als je een programma presenteert terwijl je geen kenner bent, dan krijg je dat. Een elitaire kenner zou in dezen iets kunnen betekenen.
JvdB: Ja, ja [een beetje hakkelen]. Dat kennen heel veel mensen natuurlijk.
MV: Dat is ook klassieke muziek. Dat vergeet je maar dat is het wel.
De andere activiteiten van MV komen ter sprake. De kruisbestuiving krant-radio-tv vind ze prettig maar de ochtend vereist wel een andere klankkleur dan TROS Kamerbreed.
Vraag 14: Mist u die valse, gefakete standaardvraag van collega Boonman aan het interview-slachtoffer: “Begrijpt u dat het volk … niet begrijpt?” Ik begrijp werkelijk niet waarom u, met uw achtergrond, aan dit programma meewerkt.

2 Responses to “Verzoeken en vragen aan Vroomans”

  1. ruth ewald archer Says:

    Bestaat de mogelijkheid nog om te reageren via de website van
    KRO? Ik kan de locatie niet meer vinden; genoot zo van alle reacties, die zo aansluiten bij mijn gevoelens over het programma en de presentaroren die Hans Haffmans vervangen – en voegde daar graag mijn mening (weer) aan toe.

  2. Frans Says:

    @ ruth ewald archer

    Ook ik heb gemerkt dat KRO-pagina 12107 met ingang van de geweldige, fantastische, nieuwe, vernieuwerde programmering van de publieken niet meer bestaat. Niet alle veranderingen zijn per se slecht maar hier gaat toch een stukje cultuurhistorie naar de vernieling. Ruim 1.000 moppers gaan in de vuilnisbak. Het gebeurde eerder met het forum. Ik heb gelukkig een kopietje van alle (ook de verwijderde) reacties.
    Ach ja, Nemo en ik waren inmiddels in de ban gedaan, volgens goed katholieke traditie geëxcommuniceerd. Onze bijdragen werden sinds zo begin augustus geweigerd. Maar we waren wel de scherpste schimpers ;-). Ook via gewone mail heb ik het nog geprobeerd maar … geen reactie.
    Ik luister al weken niet meer naar dat domme, vervelende programma. Toch schijnt het ze goed te gaan. Vandaar zeker die verkrampte reacties.

    En dan mvr. Vroomans (‘heilig boontje dat haar ziel verkoopt’ was een van mijn geschrapte crypto’s). Zij (met TROS-collega Boonman) was veel en vaak op buis en radio. Dan denk ik: als ze het in 2Vandaag (of hoe dat programma vandaag de dag heet) best goed doet, waarom leent ze zich dan voor zoiets beroerds als ‘Vroeg in de vierde morgen zal het wesen’ (of hoe programma vandaag heet). Misschien ernstige problemen met òf de hypotheek òf met ethiek en moraal (waar meer katholieken vandaag de dag heftig mee te kampen hebben).

    Als je wilt kun je hier je mening altijd kwijt. Maar ik heb weinig lezers.
    Je kunt ook je e-mailadres sturen naar redtkwaliteitradio4@gmail.com (Nemo en anderen). Zij broeden nog op actie, wat dat ook zal zijn, als het er van komt.

Plaats een reactie